Tuesday, April 1, 2014

Träff 1: Utforskning

Att jag sökte till kursen Återbruk på St. Sigfrids Folkhögskola var nog inte så genomtänkt. Egentligen hinner jag inte. Nytt jobb, hus och barn på gång. Å andra sidan visste jag inget om allt det där just då jag sökte till kursen. Först kom jobbet, sedan besked om barnet, och till slut huset. När jag börjar på något vill jag oftast avslutar det, så tanken att sluta fanns knappt. Dessutom ville jag fortsätta, det är faktiskt kul att bygga! Och så älskar jag att lära mig nya saker, ibland måste jag gå på kurs bara för att stå ut på jobbet. Jag borde nog blivit forskare, fast det är en annan historia.

Men kursen då. I mars träffades vi, sexton oskyldiga samt två kursledare. Under åtta helger skulle vi bygga fyra stycken så kallade tiny houses på femton kvadrat. Lite ovanligt kanske, det tycker nog många i min omgivning. "Konstigt!" utropade min nya chef när jag förklarade för honom att jag tänkte gå på kurs. Fast han tyckte det var helt ok, han är bra.

Under första helgen pratade vi mycket om samhället och framtiden, livsstil och hållbarhet. Det hela mynnade ut i olika scenario kring hus, som vi skulle använda senare när vi utformade och ritade husen.

Till slut fick vi bygga något. Fast inte ett hus utan något annat. Ett utedass blev det!


Ser rätt proffsigt ut! Själv har jag inte fått mycket nytta av det under fem kurstillfällen sedan dess, utan jag föredrar att uträtta mina behov "in the great outdoors".

Det blev inte bara en toa utan ett fint arbetsbord, ett skydd samt ett fika/lunchbord. Dasset var finast även om jag haft större nytta av de andra konstruktionerna, fast jag tror säkert att dasset har varit välanvänt också…


Jag höll på med skyddet. Tur att någon annan visst ungefär hur man skulle göra då jag inte en aning om hur vi skulle göra. Den ser lite ranglig ut men har funkat bra. De sneda förstärkningarna som går från takstolen när till bakväggen gör konstruktionen förvånansvärt starkt. Jag slår mitt huvud i dem hela tiden och de har inte gått sönder ännu.



Sedan finns det en snedstag på framsidan för att stabilisera konstruktionen i sidled. Vi har bytt ut den mot en som går åt andra hållet sedan dess, det blev lite konstigt att ta sig in och ut med den som den var.

En helg höll skyddet på att blåsa bort när vi hade fått upp presenningen. Vi fick förankra hela konstruktionen genom att fästa det yttersta benet till något tungt, i detta fall ett gäng begagnade fönster som vi tänkte använda till husen. Mer om det sen.

Då var vi igång, redo att ta itu med den uppgift vi hade kommit dit för, att bygga ett (litet) hus på riktigt!

No comments:

Post a Comment